Bidraget er publisert med ropert og har blitt hentet fram på Arbeidersamfunnet, bergen360, Oslo og Samfunnet (torsdag 2. juli 2009). Les mer om roperten…

På tide å be om unnskyldning for brutte valgløfter

I valgkampen skal de rødgrønne igjen gi løfter de ikke holder.
Men som eventyrfortellere flest forteller de sjelden det som er sant. Derfor vil du neppe få høre om de endeløse pasientkøene, den feilslåtte NAV-reformen eller at Regjeringen Stoltenberg har tapt ufattelige 600 milliarder kroner på grunn av uvettig handling på børsen. De vil heller ikke fortelle om den håpløse situasjonen med lærermangel i skolen eller om innvandrerkvinner som lider under feilslått integreringspolitikk.

Det passer seg også dårlig å nevne den økende, organiserte kriminaliteten, for ikke å snakke om en politikk som består av stadige panikktiltak som ikke engang regjeringen kjenner konsekvensene av.

Frem til valget vil de fortsette å komme med fagre løfter som går fortere i glemmeboka enn i partiboka – som de også gjorde i forrige valgkamp. I tillegg vil de forsøke å skremme deg med hvor ille det blir hvis Fremskrittspartiet overtar regjeringskontorene. «Da blir arbeidsledighetskøene lange da – og lommeboka vil bestemme hva slags behandlingstilbud du vil få på sykehus og sykehjem». At det er de rødgrønne selv som har skapt et system der de rikeste kan kjøpe seg ut av alle køer, mens alle andre pent må vente, vil de ikke snakke om.

I fire år har de gått fra løftebrudd til løftebrudd. Det er nok nå. Norge trenger fornyelse. Norge trenger FrP i regjering.

Vist 367 ganger. Følges av 13 personer.

Kommentarer

Exclamation_desat_24

Det er veldig enkelt å klage når man slipper å måtte forklare hva som er løsningen, men istedet kommer med ønskedrømmer om hvordan det burde være…

Exclamation_desat_24

Kva ville FrP ha gjort ang. finanskrisa???

Exclamation_desat_24

Frp som tro på det frie marked ropte som Høyre og de andre i opposisjonen på at staten måtte komme å hjelpe til! Så lenge markedet går oppover og det er penger å tjene får staten holde fingra av fatet. Når det går nedover og folk taper penger, får staten rydde opp!

Nei la oss for guds skyld slippe Frp i regjering!

Exclamation_desat_24

Jeg vil gjerne vite hvordan Frp vil dekke inn bl.a. 50 mrd i skattelette, kutt i offentlige avgifter og inntekter og samtidig opprettholde velferdsstaten og holde seg til handlingsregelen.

Exclamation_desat_24

Det er ufattelig at noen kan foreslå 50 milliarder i skattelette over en fireårsperiode. Men det er sikkert noen som ser på dette med egoistiske øyne også. Tenke på seg selv, så seg selv og blir det da noe lommerusk igjen, så får alle slåss om det.

Exclamation_desat_24

Hvordan FrP dekker inn sin skattelette fremgår av partiets alternative statsbudsjett. Dette er saldert, og virkninger er redegjort for. Opplegget er dessuten gjennomgått av SSB, og konklusjonen er at dette på ingen måte raserer Norge. Tvert i mot gir det lavere inflasjon og lavere rente.

50 mrd i skattelettelse i løpet av 4 år er ikke noe FrP har vedtatt, men som et par talsmenn har trukket fram som mulige på direkte spørsmål fra pressen.

Men at landet trenger store skattelettelser og avgiftsreduksjoner er hevet over tvil om vi ønsker å opprettholde et næringsliv og et arbeidsliv med en fremtid ut over å statsansette alle. Byrakratiet må reduseres, og det er ikke vanskelig å finne inndekning slik det er gjort i de alternative budsjettene.

Vi har flere landbruksbyråkrater i dette landet enn bønder, et større byråkrati enn Sverige, med dobbelt så mange innbyggere, vi gir milliarder til utenlandske diktatorer og terrorister, vi kaster vekk milliarder på å drive en enorm fylkeskommune, vi nekter private å konkurrere og gi mer effektiv drift i det offentlige osv osv osv.

Norge trenger fornyelse – Vi trenger FrP i regjering nå.

Exclamation_desat_24

Jeg må korrigere deg, Solbak, Frps finanspolitiske talsmann bekreftet i går en skattelette på 50 mrd. Og jeg lurer fortsatt på hvordan Frp har tenkt å gjennomføre alle lovnadene sine i praktisk politikk og hva konsekvensene blir.

Exclamation_desat_24

Det skal nå bli like spennende å se hvordan 4% og handlindlingsregelen er tenkt ut,ettersom denne er beregnet på rentene av oljefondet.Hvordan var det nå med oljefondet da?Jo,de har rotet bort 600 milliarder på investeringer i bl.a boligmarkedet i USA.Boligobligasjoner.Leser at det ser ut til at Kristin Halvorsen satser på 5,2 %.

Jeg er helt enig med Per som sier at Norge er gjennomsyret av byråkrati,og at det kan spares derfra.Dette får stat og kommune bli enige om.

Exclamation_desat_24

Kan du konkretisere solbak kven du meiner med VI som trenger FrP i regjering??

Exclamation_desat_24

Konsekvensene aner nok ikke FRP noe om selv engang Unni. Det er liten tvil om at skattelettene og avgiftskuttene må føre til mindre å rutte med til “den daglige driften” av Norge. Eneste mulighet for å opprettholde et adekvat tilbud blir at folk blir belastet med en høyere egenandel på de tjenester de har behov for. Altså må folk som hittil har hatt en lavere skattebyrde betale mer for tjenestene, mens de som har hatt høy skatt til nå, slipper billigere unna. Det er selvsagt også planen til Siv og co, selv om de liker å kalle seg partiet for “folk flest”.

Jeg ser også at Solbak nevner lavere rente som en fanesak for FrP, men det er vel kanskje ikke stedet man behøver å sette inn det helt store støtet nå? Så vidt jeg vet er renten historisk lav nå… Det som ser ut til å være FRPs problem, om man spør meg i alle fall, er at de ikke evner å se politikken helhetlig. Det er en serie av enkeltsaker som slår hverandre i hjel. Et eksempel er FrPs fokus på lovbrudd, hvor de er av den skikkelig strenge sorten. Når det gjelder trafikkforeseelser derimot, skal enhver lovbryter fredes, og all mulig form for kontroll av trafikken er feil disponering av resurssene. Det til tross for at bilister som bryter fartsgrenser eller gjør annet i trafikken potensielt kan være noe av det farligste som er.

De forguder markedsliberale løsninger på alt, men når det gjelder drivstoffpriser skal staten gå inn og justere pumpeprisene med flytende avgift når markedsmekanismen presser prisen i været. Altså skal man se bort fra partiprogrammet når det gjelder bensin. Da er ikke markedet i stand til å regulere prisen ut fra tilbud/etterspørsel.
FrPs politikk er basert på “kappa etter vinden” og dermed er det umulig å vite hva de egentlig vil, eller hva standpunktet er neste uke dersom de sier hva de vil… Derfor er det til landets beste å holde FrP et godt stykke unna regjeringskvartalet…

Exclamation_desat_24

Leif, jeg vil gjerne at Solbak svarer. ;) Debatteknikken til Frp er å fortsette med egne argumenter i det uendelige i håp om å trette ut motdebattantene. Derfor venter jeg på et svar.

Exclamation_desat_24

Unni, du fikk svar. Vil du vite mer finner du det her

Her er det utførlig redegjort for hva vi vil, og du kan laste ned programmene, alternative statsbudsjetter osv som i detalj beskriver den fornyelse av Norge vi skal gjøre etter disse fire årene med lengre køer, mindre valgfrihet, en hodeløs innvandringspolitkk, rekord i bompengeinnkreving, økte skatter og redusert konkurranseevne.

Exclamation_desat_24

Vi kunne jo starte med Skikkelig Utstyr til Våre sykehus..Maskiner som ikke virker eller som kan bryte sammen hvortid som helst…Pasienter med Alvorlige Sykdommer dør i kø—-Neste gang kan det være deg…5 milliarder til nytt Utstyr…Nå.

Exclamation_desat_24

En får aldri en Rød Grønn regjering til å innrømme at de har brutt noen løfter,når de sier at de har gjor myyyyye,som de har lovet.Er det noen som ikke ser skogen for bare trær,så er det de.Nå er det nok for meg,og mange andre,de er ikke til å stole på.La andre gjøre et forsøk,verre kan det ikke bli.Det er ingen som kan spå fremtiden,med parti(er)som ikke har sammarbeidet før.

Exclamation_desat_24

Bra at FRp får “andre partier” til å sjelve!!!Trist å “miste stolen sin på tinget”?Bra lønn og frynsegoder der.
FRP-ere STÅ PÅ-skrem vettet av de "rød/grønne.

Exclamation_desat_24

Til mer andre partier snakker om FRP,til flere mennesker får rede på hva de står for og folk kommer til å stemme på de,for etter 4 år med den regjering,som vi har hatt ,så har mange nå fåt nok,så fortsett med å snakke om FRP,det gagner valget i september.

Exclamation_desat_24

Er det slik Frp skal fornye Norge?

”Et høyt skattenivå med stor grad av omfordeling svekker viljen til å forbedre egen økonomisk situasjon. (…) Det er ikke en offentlig oppgave å utjevne lønnsforskjeller som naturlig oppstår i arbeidsmarkedet.”
Fremskrittspartiets handlingsprogram 2009-2013

Velferd koster.
I dag er det slik at en gjennomsnittlig industriarbeider betaler rundt 100.000 kroner i skatt på inntekt og formue. En lærer betaler kanskje 120.000. Pensjonister betaler ca 40.000 kroner. Det er mye penger å betale. Men vi får også mye igjen.
• Å ha ett barn i barnehage fra ett til seks år koster det offentlige over en halv million kroner (i tillegg til egenbetaling).
• Å gi utdannelse til ett barn i grunnskole og videregående koster en million kroner.
• Å bygge én sykehjemsplass koster 2 millioner kroner. I tillegg koster det over 600.000 kroner å drive den hvert år.
• Er du så uheldig at du må ha en levertransplantasjon, koster dette over 1,1 millioner kroner
Dette må finansieres av de som jobber, investerer og betaler skatt i Norge. Er du industriarbeider og har barn i skolen, så må du jobbe i ti år for å ha betalt nok skatt av inntekt og formue til det skolegangen koster. En lærer må jobbe i fem år for å betale like mye i skatt som det koster å ha far på sykehjem i ett år. Slike velferdstiltak vil vi ha mer av. Da kan vi ikke bruke alle pengene på skattelette.

Flere titalls milliarder i skattekutt vil gi flere titalls milliarder kroner mindre å bruke for å gjøre
skolen, helsetjenestene og eldreomsorgen bedre. FrPs skattekutt på 50 milliarder kroner
tilsvarer halvparten av de årlige sykehusbudsjettene

Formueskatten er en skatt som gir milliardbeløp til felleskassa og som de aller rikeste betaler
store deler av. Fjerner du formueskatten, gir du i gjennomsnitt 50.000 i skattelette til de som
tjener over en million kroner, og 500 kroner til de som tjener 150.000. Det er hundre ganger
mer. Det er ingen andre skatter som i så stor grad betales av de som har aller mest, og sikrer
at også de med store formuer betaler sin andel til fellesskapet. De 100 rikeste personene i
Norge betaler i gjennomsnitt 7 millioner kroner hver i formueskatt.

Fremskrittspartiet ønsker også å privatisere en lang rekke offentlige tilbud og tjenester.
Utgangspunktet er at partiet mener at ”Det offentlige ikke skal ta på seg oppgaver som like
godt kan løses av enkeltpersoner, bedrifter og organisasjoner” (prinsipprogrammet). Dette
innebærer at partiet blant annet går inn for:
• å selge NSB og Posten
• å privatisere all kommunal kinodrift
• å avvikle Statens Lånekasse for Utdanning
• at private kan drive fengsler

Og så til Fremskrittspartiets alternative budsjett 2009:
Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2009 inneholder vesentlige endringer i forhold til
Regjeringens forslag. På skatte- og avgiftssiden foreslår partiet kutt på om lag 28,5 mrd.
kroner. De rikeste får mest: Folk med inntekt på 300.000-350.000 får i overkant av 5.000
kroner i skattekutt, mens folk med inntekt over 3 millioner kroner får om lag 70.000 kr.

Noen store kutt og reduserte utgifter i Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2009:
Kutt i UD og utviklingshjelp: 11,0 mrd.kr.
Kutt i landbruk og jordbruksavtalen: -6,3 mrd.kr.
Kutt i regional utvikling og nyskaping, bostøtte, integreringstilskudd, norskopplæring, IMDI, UNE, UDI og Sametinget . -2,0 mrd.kr.
Kutt i sykepenger for arbeidstakere: -1,5 mrd.kr.
Kutt i energiformål (bla. Energifondet, Forskningsråd, OED, NVE, CO2-håndtering): -940 mill. kr.
Kutt i kulturbudsjettet: -939 mill.kr.
Kutt i uføretrygd: -745 mill.kr.
Kutt i Kvalifiseringsprogrammet: -560 mill.kr.
Kutt i statsforvaltningen (bla. fylkesmannsembetene): -346 mill.kr.
Fjerning av ordning med supplerende stønad til pers. over 67 år: -300 mill.kr.
Kutt i Skatteetaten: -248 mill. kr.
Kutt i miljøformål: -211 mill.kr.
Kutt i barne
og ungdomsvernet: -150 mill.kr.
Kutt i Senter for statlig økonomistyring: -150 mill.kr.
Kutt i rehabiliteringspenger: -100 mill.kr.
Kutt i Kredittilsynet: -12 mill.kr.
Økte inntekter:
Salg av statseiendommer +1,0 md.kr.
Fjerne fagforeningsfradraget: +980 mill.kr.

Og hva får vi igjen, Solbak?

Exclamation_desat_24

Glimrende at du bringer dette utdraget av vår utmerkede politikk. Andre kan bare gå inn og få resten…

Du har funnet kuttene, Unni, og det er bra. Påplussningene og satsingen finnes også der…

Men nå har dere nesten lykkes i å prate denne tråden bort fra poenget; Den rødgrønne regjeringens mange og grove løftebrudd. Det er DE som har noe å svare for her, ikke FrP.

Exclamation_desat_24

Det kommer an på øynene som ser. Jeg ser en undergraving av velferdsstaen og forverrede vilkår for folk flest. Hva får folk igjen når dere kutter bl.a i uførepensjon, rehabiliteringspenger, barne- og ungdomsvernet for å nevne noen. Dere kutter 9.3 mrd i kulturbudsjettet, fjerner fagforeningsfradraget og gir skattelette til de som har mest. Og dette kaller du utmerket politikk.
Jeg forstår hvorfor du ikke vil svare på hvordan dette vil slå ut i praktisk politikk. Politikk handler om mennesker og samfunnsyn og om å finne de beste løsningene for alle, og her mener jeg Frp feiler på det groveste.

Exclamation_desat_24

Øynene som ser ja… Mange av de kuttene du nevner betyr ikke dårligere tilbud. Mer midler til aktive tiltak for å få folk i arbeid gir færre på ytelser fra staten og derved kan statsbudsjettpostene til dette settes lavere. Mer til behandling på sykehus gir som resultat at mindre budsjetteres til sykepenger. Det er ikke kutt i den enkeltes sykepenger, slik selv rødgrønne som vet bedre likevel argumenterer med. Mindre til integrering vil ikke si kutt i tiltak, men behov for mindre fordi med FrPs politik kommer det færre. Kutt i ledighetstrygd fordi færre blir ledige. Kutt i fagforeningsfradraget fordi det blir store avgifts- og skattelettelser til alle.

Det de røde ynder å fremstille som kutt i velferden med visning til et budjett er altså ikke det. Set er lett for meg å tilbakevise slike angrep.

De rødgrønne derimot, kan ikke vri seg unna sine løftebrudd. Sykehuskøene HAR økt. Det HAR BLITT flere fattige i Norge. osv.

Exclamation_desat_24

Per kristian Solbakk
Sitat:Øyne som ser….Skal være sikkert og vist.Desverre går “altfor mange” med “skyggelapper foran øynene” og drømmer!

Exclamation_desat_24

Andre har tunnelsyn,og ser bare AP,og evner ikke å se lengre enn sin egen nesetipp.

Exclamation_desat_24

Det er vel ikke noe bredere “vidvinkel-syn” å spore hos FrPere Gunn? Tvert i mot er min erfaring her på Origo at nettopp FrPere er de mest ihuga, som ikke evner å godta andres synspunkter…

Exclamation_desat_24

Kutt i ledighetstrygden gir færre ledige, kutt i uføretrygden gir færre uføre, kutt i rehabiliteringspengene gir flere varig syke, jo, det er en politikk som tar vare på de som trenger velfersstaten. Hva sier Frps medlemmer i LO, 17 %, om kutt i fradagsmuligheten? Jeg har glemt å ta med kutt i sykepengene.
Frp har et program og et budsjett som vil gjøre Norge til et dårligere land å bo i. Det er min mening. Jeg overlater skylapper og tunnellsyn til Gunn og Anna.

Exclamation_desat_24

I fjor tok staten inn i overkant av 50 milliarder ekstra i skatter.Hvordan kommer dette folket til gode?
I flere tiår har de ulike regjeringspartiene lovet en verdig omsorg.Bjarne Håkon Hanssen mener denne vil komme på plass i 20011.Men hvorfor vente?Det finns ingen god forklaring på det.Jeg går ut fra at det er fordi folk skal glemme hele garantien i mellomtiden,så kan den brukes på ny ved neste kommunevalg…
I 2003 kom Bondevik regjeringen med tilsavrende garanti.Forslaget minner påfallende om Gro Harlem Brundtlands “garant” helt tilbake i 1985.Dette er ikke verdt papiret det er skrevet på rett og slett fordi regjeringen overlater til kommunene å betale.Som kjent sliter de fleste kommuner,og det er grenser for hvor mye de kan klare å ta inn i skatt og avgifter.
Vi må gi de eldre en juridisk rett til å få betale omsorgstjenester direkte fra staten via Folketrygden.På samme måte som de arbeidsledige har rett på arbeidsledighetstrygd,og de syke på har rett på sykepenger.Det fungerer.Hvorfor vil ikke regjeringen gi de eldre den samme retten.

Exclamation_desat_24

Arbeids- og sosialpolitikk

Fremskrittspartiet mener at alle mennesker har ansvar for å sørge for seg selv, sin inntekt og sin livskvalitet. Unntatt er de som av helsemessige årsaker ikke har mulighet til å klare dette på egenhånd. Norge er et land med svært gode arbeidsrettslige forhold, et godt ivaretatt arbeidsmiljø, gode helsetjenester og et arbeidsmarked med stort behov for arbeidskraft.

Norge er mulighetenes land. FrP er opptatt av at det skal lønne seg å arbeide, og at alle som kan skal delta i arbeidslivet. Vi ønsker at en arbeidsevnevurdering må være helt sentral når graden av uførhet skal vurderes. Samtidig ønsker vi en sterk satsing på raskere behandling av personer som er sykemeldt, både gjennom behandling i helsevesenet og gjennom rehabiliteringstiltak for derved å kunne spare store beløp til sykepengeutbetalinger. FrP ønsker et godt kvalifisert hjelpeapparat for alle som på grunn av funksjonshemming eller sykdom ikke er i stand til å klare seg selv. Det er likevel viktig ikke å ta fra disse menneskene retten til i størst mulig grad å bestemme over eget liv. Et godt utbygget hjelpe- og støtteapparat, med gode økonomiske rammevilkår, er helt avgjørende for at de som ikke selv er i stand til å skaffe seg egen inntekt skal tilbys så gode vilkår at de både sosialt og økonomisk kan leve et verdig liv. Den rødgrønne regjeringen FrP vil
Skulle fjerne fattigdommen med et ”pennestrøk” da de fikk makten.

Etter 3,5 år ved makten har antallet fattige bare økt.

Skulle sørge for at folks pensjoner ble bedre. Kun enslige minstepensjonister har hatt en reell økning i pensjonen. FrP sto som eneste parti utenfor pensjonsforliket fordi målet med reformen var å spare 20 prosent av pensjonsutgiftene. Tar ikke arbeidsledigheten på alvor. Den var på et minimum da regjeringen overtok. Nå er den kraftig stigende.

Ville ikke forplikte seg i tid for når lovens intensjoner om universell utforming skulle være oppfylt da loven ble vedtatt med tverrpolitisk enighet.

Øke pensjonen til 2 G for alle minstepensjonister.

Fjerne samordningsregelen (avkorting) for gifte/samboende pensjonister.
Øke bevilgningene til kjøp av helsetjenester og tilbakeføre ansvaret for dette til NAV.
At NAV skal gi funksjonshemmede et garantibevis for at arbeidsplassen skal bli tilrettelagt ved ansettelse, uten kostnad for bedriften.
Ha en styrket nasjonal TT-ordning.
Redusere anskaffelsestiden og kjørelengde for gjenkjøp av bil for funksjonshemmede.
Likestille bruken av servicehunder med førerhunder for blinde og svaksynte.
Øke tilleggspensjonen for unge uføre.
Gjøre det lettere for bedrifter å ha midlertidig ansatte. Erfaringer fra andre land viser at midlertidige ansettelser gir viktig erfaring, arbeidstrening og i mange tilfeller fører til fast ansettelse.
Sikre at arbeidsmiljøloven ikke blir til hinder for små bedrifter å finne lokale, ønskede løsninger når det gjelder arbeidstid, overtidsbruk, lønnsdannelse m.m.
Sørge for at den økonomiske sosialhjelpen blir et statlig ansvar.
At det skal være pliktig å delta på kvalifiseringsprogrammet og at uteblivelse må få økonomiske konsekvenser.
At AFP-ordningen må være en ny og fremtidsrettet tidligpensjonsordning, og bygge på den opprinnelige intensjonen om å ivareta sliterne.
At AFP-ordningen også skal utvides til i tillegg å omhandle de som ikke er bundet til en tariffavtale.
At AFP ikke kan kombineres med arbeid utover en fastsatt toleransegrense og at inntekt utover toleransebeløpet medfører avkorting av AFP.
Ha en gjennomgang av gravferdsstøtten for å få belyst de faktiske kostnader for en verdig minimumsbegravelse, slik at alle etterlatte, uansett økonomi, kan gi sine nærmeste en verdig begravelse.

Exclamation_desat_24

Arbeidsliv

FrP vil ha en strengere, men mer fleksibel arbeidsmiljølov. Vi skal verne om ansattes helse og miljø, men samtidig gi de mulighet til å bestemme over sin egen arbeidsdag. Strenge krav til fordeling av overtidsarbeid i løpet av ett år, og strenge regler om midlertidig arbeidskraft skaper store problemer for mange og fører til at bedrifter kvier seg til å ansette folk. Vi mener ikke at folk skal jobbe 13 timer daglig, men åpner for at den enkelte ansatte selv skal få lov til å avgjøre når han skal jobbe overtid. LO-toppene har ikke noe med når folk vil jobbe.

Ved å åpne for midlertidige ansettelser, legger FrP til rette for at bedrifter enklere kan opprette flere arbeidsplasser og dermed sysselsette flere mennesker. Dette er spesielt fordelaktig for unge mennesker uten arbeidserfaring som ønsker å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Unge mennesker vet at midlertidig ansettelse er en god mulighet til å få jobberfaring. Slik blir det enklere å få jobb senere, eller få en utvidelse til fast stilling. Samtidig viser undersøkelser at rundt 2/3 av de som er midlertidig ansatt ender opp med fast jobb i bedriften. Midlertidige ansettelser er imidlertid ikke ment å være en varig løsning, men et virkemiddel for at flere kan komme inn på arbeidsmarkedet.

Når det gjelder lønnsforhandlinger finnes det eksempler på at kravene fra LO har vært så strenge at små bedrifter har måttet si opp ansatte. Arbeidstakere kjenner best til forholdene på sin egen arbeidsplass, og vil derfor tilpasse sine krav til bedriftens og de ansattes situasjon.

Fremskrittspartiet vil ikke gjøre dramatiske kutt til arbeidsledige, men lage et system som vil gjøre det mer lønnsomt, og dermed mer attraktivt, å arbeide enn å motta stønad. De rødgrønne:
Vil påstå at FrP vil gjøre arbeidslivet tøffere og mer brutalt. De påstår også at FrP vil svekke arbeidsmiljøloven og kutte dramatisk i støtteordningen til ledige.

Vil ikke la den enkelte selv velge hvor mye overtid man vil jobbe ved å opprettholde rigide regler i Arbeidsmiljøloven.

Er den største pådriveren for eksport av mange arbeidsplasser ut av Norge, på grunn av at de har ført en næringspolitikk som tvinger konkurranseutsatt næring til å flytte produksjon til andre land. Dette er dårlig arbeidslivspolitikk.

Vil at alle arbeidstakere skal forholde seg til sentralt forhandlede avtaler, og gjør det umulig for den enkelte arbeidstaker selv å forhandle om egen lønn.

Skaper en kunstig konfliktsituasjon mellom arbeidstaker og arbeidsgiver ved å ta utgangspunkt i at enhver arbeidsgiver vil forsøke å lure sine ansatte dersom det ikke finnes sentrale avtaler fremforhandlet av fagforeningene.

Har bidratt til en ukultur der det ikke aksepteres at enkelte velger å stå utenfor fagorganisasjonene. Uorganiserte føler seg ofte mobbet på arbeidsplassen av de fagorganiserte.

Vil ikke åpne for flere midlertidig ansatte, selv om det medfører at mange aldri får muligheten til å vise at de både kan og vil!

FrP vil:
Sikre den enkelte arbeidstakers makt på bekostning av LO-toppene. FrP er imot landsomfattende tariffavtaler fordi vi vil gi makten til de lokale fagforeningene og de enkelte ansatte. FrP vil imidlertid respektere alle inngåtte avtaler.
At arbeidsavtaler og betingelser skal kunne utarbeides lokalt og individuelt.
Gjøre Arbeidsmiljøloven mer fleksibel, slik at den enkelte selv kan bestemme hvor mye overtid man ønsker å arbeide.
At det skal lønne seg å arbeide. Derfor må dagpengesatsene ved arbeidsledighet ikke bli så høye at de overstiger lønnen til enkelte arbeidsområder.
At flere skal få muligheten til å komme ut i arbeid ved at det åpnes for større bruk av midlertidige ansettelser. Dagens system hindrer mange muligheten ved at arbeidsgivere ikke vil prøve arbeidssøkere uten ”riktig” utdannelse eller erfaring.
Kjempe for bedre rammevilkår til næringslivet, slik at arbeidsplasser kan opprettholdes og videreutvikles i Norge.
Styrke og videreføre avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen). Dette blant annet for å oppnå målsetningen om å få flere med nedsatt funksjonsevne inn i arbeidslivet.
Redusere skatte
og avgiftstrykket for norsk næringsliv, slik at det blir mer konkurransedyktig og derfor får mulighet til å ansette flere.
Øke både offentlige tilskudd og oppfølging av personlig initiativ og gründertenking gjennom for eksempel Innovasjon Norge og SIVA (Selskapet for industrivekst).
Bruke en større del av overskuddet på statsbudsjettet til realinvesteringer i norsk infrastruktur. Dette med sikte på å sikre norsk næringsliv konkurransedyktighet, og dermed trygge norske arbeidsplasser.

Exclamation_desat_24

Leif og Unni;jeg er enig med dere i at vi er uenige:)

Exclamation_desat_24

Endelig noe vi er enige om, Gunn. :)

Exclamation_desat_24

Bilateral bistand bør opphøre

FRP har lenge vært kritisk til stat-til-stat-bistanden,som etterhvert er blitt stadig mer vanlig.Slik bistand innebærer at giverland gir en avtalt sum penger direkte til regjeringen i mottakerlandet.Bistanden ytes ofte slik at det knyttes betingelser til hva pengene skal brukes til.
Hvem skal kontrollere at den norske bistanden til de fattigste -og ofte mest korrupte regimene-ender der giveren ønsker det?I de aller fleste tilfellene finnes det dessverre ingenkontroll.
For norsk u-hjelp begynnelse på 1960-tallet og fram til 1990-årene,var det alltid norsk fagfolk utsendt for å undervise,gi råd og ikke minst for å kontrollere pengeflyten.Svært lite av bistandsmidlene i denne perioden gikk direkte inn i statskassen,og NORAD kunne melde hjem at pengene ble brukt til riktige formål.Dette er dessverre ikke tilfelle i dag.
FRP går av den grunn inn for å avslutte den bilaterale bistanden.Nødhjelp derimot,vil vi selvsagt bidra med der det trengs.Stortinget er kritiske til FRPs bistandpolitikk,og partiet står dessverre alene i disse standpunktene.
Verdensbankøkonomen,Dambisa Moyo,fra Zambia er kritisk til bistanden som er blitt gitt og blir gitt i dag.Hun mener den virker mot sin hensikt fordi mottakerlandene blir avhengig av bistandsmidlene.I løpet av de siste 50 årene er over 1000 milliarder dollar blitt sendt til Afrika.Dette samtidig med at andelen fattige gikk opp fra 11 til 66 % i perioden 1970-98 noe hun utførlig beskriver i sin bok “Dead aid”.
Spørsmålet er skal vi fortsete å sende 26 milliarder kroner til bistand hvert år med å gi samtidig med at vi vet at antallet fattige i mottakerlandet stiger?
FRP mener at det nbeste vil være å la mottakerlandet få adgang til tollfrie leveransser for sine produkter-oftest landbruksprodukter-til våre markeder.Vil dette være en god politikk?
Slik kan Afrikanske land bli uavhengige og selv ta ansvar for sin utvikling og framgang.Nødhjelp ønskes gitt til konkrete prosjekter,gi fri adgang til det norske markedet,gi mikrolån til induviduelle prosjekter og sørge for kontinuerlig oppfølging og evaluering av bistanden.Kontinentet Afrika har formidable naturressurser.Mulighetene er så absålutt til stede.
Vår støre utfordring er å ansvarliggjøre Afrikas politiske ledelse,stille krav,fremdriftsplan for å løse utfordringene.

Exclamation_desat_24

Forskjellen mellom internasjonal solidaritet eller å være oss selv nok er også en helt sentral forskjell mellom den rødgrønne og en blå regjering. Som sosialdemokrater har vi alltid vært opptatt av at selv om vi er et lite land, må vi ta ansvar også internasjonalt. Drømmen om frihet, likhet og solidaritet stanser ikke ved landegrensene. Vi har tradisjoner forinternasjonalt engasjement. Det er en av de mest verdifulle tradisjoner vi har. Derfor står vi i spissen for å styrke dette engasjementet. Ikke minst gjelder det innen utviklingsområdet. I 2009 når vi endelig målet om å bruke 1 prosent av bruttonasjonalinntekten til bistand. Det er en viktig milepæl.
Høyresiden har et annet utgangspunkt. Både Høyre og Fremskrittspartiet kutter dramatisk i bistandsbudsjettet i sine alternative budsjetter. FrP ønsker å ”begrense statlig bistand”, og så lenge det ikke er mulig, vil de kanalisere bistanden ”til landene som arbeider aktivt for å åpnefor frihandel, oppheve prisreguleringer og er villige til å balansere sine offentlige budsjetter”(handlingsprogrammet).

Fremskrittspartiet vil svekke FN:
”Si meg, hva har FN egentlig gjort for verdensfreden? Det konsekvente FN-sporet har snarere ofte fungert som et ødeleggende organ for verdensfreden. Korrupsjon og skandaler til tross, venstresiden fortsetter å pøse på med mer ukritisk støtte” Siv Jensen til Fremskrittspartiets landsstyre (Aftenposten 01.03.07)
Fremskrittspartiet kutter 60 prosent av all norsk støtte til FN i sitt alternative statsbudsjett.Siden 1945 har FN fått æren for å ha meglet frem fredelige løsninger på hele 172 regionale konflikter. Eksempler på dette er krigen mellom Iran og Irak, Sovjets tilbaketrekking fra Afghanistan, og borgerkrigen i El Salvador. FN har hjulpet frem frie og demokratiske valg i over 45 land, blant annet i Kambodsja, Namibia, Nicaragua og Øst-Timor. Mer enn 30 millioner mennesker har fått hjelp av FNs høykommisær for flyktninger.

Fremskrittspartiets hovedargument mot bistand er at bistand ikke virker – men kun går til korrupsjon og støtte til diktaturregimer. Vi skal alltid arbeide for å gjøre bistanden bedre.
Men bildet Fremskrittspartiet forsøker å tegne, er feil. Internasjonale beregninger viser for eksempel at Afrika ville vært 25 prosent fattigere uten bistand (st.melding 13 (2008-2009). Vi
har mange eksempler på at bistand virker. Her er noen av dem:
• I den lange kampen mot apartheid i Sør-Afrika bidro Norge med nærmere to milliarder
kr i den sivile politiske kampen. Den ble kronet med hell
• Botswana var ett av verdens fattigste land da det i 1968 ble norsk samarbeidsland. I
dag mottar ikke landet lenger bistand fordi den samlede innsats har løftet landet ut av
fattigdommen.
• Tanzania hører vi ikke lenger noe om fordi det er blitt så vellykket på mange måter. I
mer enn ti år har den økonomiske veksten ligget mellom 5 og 7 prosent. Det er stor
framgang i landet og folk i Afrika snakker om Tanzania som det neste landet på
kontinentet som tar skrittet ut av den store fattigdommen.
• I Zambia brukte Norge seks millioner kroner på å hjelpe myndighetene med å
erstatte de gamle urettferdige skatteavtalene med den internasjonale
kobberindustrien. Dette har resultert i 6 milliarder flere kroner inn til statskassa hvert
år.

Det er helt riktig å stille strenge krav og kontrollere at bistanden kommer fram. Vi må unngå at norsk bistand går til dårlige prosjekter eller korrupsjon. Men Fremskrittspartiet foreslår
også i sitt alternative budsjett å kutte 600 millioner kroner av pengene som brukes til å administrere bistanden. Da blir kontrollen dårligere – ikke bedre.
FrP-kutt til bistandsformål i alternativt budsjett 2009:
Fremskrittspartiet kutter 10,9 milliarder i Utenriksdepartementets budsjett for 2009. Det aller meste tar de fra bistand. Her er mange av de viktige kuttene:
Bistanden til Afrika -2,4 milliarder (Kutt på 85 %)
Bistanden til Asia( unntatt Afghanistan) – 457 millioner (Kutt på 85 %)
Bistanden til Midtøsten -425 millioner (Kutt på 85 %)
Bistand til Latin Amerika -209 millioner (Kutt på 85 %)
Sivilt samfunn og demokratiutvikling -582 millioner (Kutt på 33 %)
Fred, Forsoning og demokrati – 391 millioner (Kutt på 20 %)
Fred og forsoning -192 millioner ( Kutt på 25 %)
Balkan -143 millioner (Kutt på 25 %)
Utvikling og nedrustning -18 millioner (Kutt på 25 %)
Miljø og bærekraftig utvikling -449 millioner (Kutt på 25 %)
Klima og skogsatsingen -368 millioner (Kutt på 25 %)
FN – 2,4 milliarder (Kutt på 60 %)
UNDP -645 millioner (Kutt på 75 %)
UNFPA -249 millioner (Kutt på 75 %)
UNRWA -75 millioner (Kutt på 50 %)
Tilleggsmidler via FN-systemet -1,2 milliarder (Kutt på 85 %)
Bidrag til andre FN-organisasjoner -126 millioner (Kutt på 75 %)
Internasjonal landbruksforskning -66 millioner (Kutt på 75 %)
Multilaterale finansinstitusjoner – 1,7 milliarder (Kutt på 83 %)
Verdensbanken -662 millioner (Kutt på 81 %)
Regionale banker og fond -648 millioner (Kutt på 85 %)

Viktige bistandsprosjekter:
I India dør hvert år over 2 millioner barn. Hundre tusen kvinner dør i forbindelse med fødsel.
I to år har Norge derfor i delstaten Rajastan samarbeidet med helsemyndighetene om et prosjekt for å få vordende mødre på
helseklinikk i stedet for at de føder hjemme.Antallet som velger trygg fødsel på klinikk har gått opp fra svært få og til godt over halvparten. 5,5 millioner fattige kvinner fikk i 2008 glede av dette programmet. I samarbeidet med India er målet å redde en halv million barn i året gjennom bedre helsetjenester og vaksinasjon. Når Fremskrittspartiet reduserer bistanden til Asia med 85% i sitt alternative budsjett, er sjansen svært stor for at dette og liknende viktige prosjekter vil miste støtte.

Exclamation_desat_24

Innledningen her får meg til å gå tilbake til å skrive om organisert kriminalitet.Det siste halve året har flere norske byer vært sterkt plaget av organisert kriminalitet.Hovedsakelig har dette dreid seg om narkotikasalg.I nyhetsbildet har Nygårdsparken i Bergen vært framme flere ganger.Her har det stått afrikanere å solgt dop.De har vært svært pågående,og også tilbudt 13-14 åringer gratis-dop for å rekruttere.Dette dreier seg i all hovedsak om utleninger som oppholder seg ulovelig i landet.Ogaå Oslo har vært sterkt plaget.Ungdommmer i dag er for å si det rett ut fly forbanna fordi innvandrergjenger grisebanker etnisk norske menn,og voldtar etnisk norske kvinner fordi de er horer og ikke bruker hijab.I en gruppe på facebook som heter;send tilbake kriminelle innvandrere er folk flyforbanna fordi rettsikkerheten til nordmenn er fraværende.Politiet gjør jobben sin,men ved UDI stopper det opp,og de som har fått avslag og skal reise ut.De fleste som har fått beskjed om å må reise begår straffbare handlinger for å få bli i Norge.Alle 70 000 medlemene kommer til å stemme på FRP.En annen lignede gruppe på ialt 30 000 medlemer,vil også stemme på FRP.Det ulmer der ute blant de unge nå som vil ha rettsikkerheten på plass!

Exclamation_desat_24

Du kommer med en del påstander her som er veldig generelle. I tillegg bruker du FB-grupper som sannhetsbevis og skaffer deg 100 000 nye velgere. Å hevde at vi ikke har rettssikkerhet er påstand du må begrunne nærmere. Hva bygger du påstanden på utover avisoverskrifter?
Jeg bestrider ikke at utviklingen av stadig bedre organiserte grenseoverskridende kriminelle nettverk er urovekkende. Den alvorligste og mest omfattende kriminaliteten kontrolleres av disse nettverkene som profitterer på narkotika-, våpen- og menneskesmugling. Derfor går Arbeiderpartiet inn for følgende i partiprogrammet for perioden 2009-2013:

  • Arbeiderpartiet skal føre en kriminalitet som er tøff mot gjengangere og organiserte kriminelle.
    *Øke innsatsen mot den organiserte kriminaliteten, særlig må gjengprosjektet styrkes og utvides til å omfatte alle aktuelle gjengmiljøer
  • Intensivere arbeidet mot menneskehandel, illegal innvandring og smugling/innføring av narkotika og våpen.
Exclamation_desat_24

Gunn, jeg synes du skal ta deg tid til å lese dette dokumentet fra UD om norsk bilateral bistand. Som du vil se, er Malawi et av landene som mottar hjelp. Her er noen fakta om Malawi:
Malawi har en befolkning på 12.5 mill. Forventet levealder er 46 år. 75 % av mennene og 54 % av kvinnene over 15 år er skrivekyndige. Barnedødligheten (under 5 år) er 125 pr 1000 fødte (2006). Bruttonasjonalprodukt pr innbygger er 667 USD. Malawi plasseres som nr 162 av 179 land på FNs levekårsrangering for 2008.

Exclamation_desat_24

Vet ikke jeg,men kanskje vi søker -hele “gjengen” fra "alle “partier” på en skikkelig -synstest?Mulig vi da får et “lite innblikk” i HVA de egentlig ser?

Exclamation_desat_24

Unni;jeg bruker ikke fb som sannhetsbevis,men som ett middel for å få fram hvor mange som reagerer på at det er politisk korrekt å ta vare på overfallsmenn som ikke har norsk statsborgerskap.At det ved norske asylmottak rekrutteres en rekke dopselgere.Jeg reagerer videre på at mange som kommer til landet er sterkt traumatisert av krig,og har fått svært alvorlige psykiske sykdom.Dette gir seg utfall i bl.a drap,og ekstrem vold.Disse fanges overhode ikke opp ved mottak,og går fritt ute blant oss.Ikke alle er syke,men er del av kriminelle nettverk,også har man barn midt oppi dette som prøver å finne seg til rette.Hvis dette ikke passer for deg,bør du se etter ved eks.Bergen og Oslo politistasjon.Det er også et tankekors at mellom 70-80% av voldteksmenn er innvandrere.Jeg syns dette er ødeleggende for de som er innvandrere og prøver å finne seg til rette her.Hadde systemet vært et annet,hadde ikke ALLE blitt stigmatisert slik de nå føler seg.
I Sverige har dette gått alt for langt,og det må være grenser for hvor politisk korrekte vi skal være.
Landet grenser og i første omgang flyplasser bør ha en reell medvirkende årsak til at innvandrere ikke kommer urettmessig inn i landet.Jeg støtter derfor en tanke om ID-kort.

Rettsikkerhet;
Vi har rettsikkerhet i Norge!Men det er rom for store avgjørende forbedringer.
Politiet mener at det lagt alt for stor vekt på folks frie bevegelighet,fremfor behovet for å beskytte samfunnet mot vinningskriminelle utlendinger.Det er også blitt vanskeligere å utvise EØS borgere enn utlendinger.UDI mener at det da må foreligge en dom i saken.Det kan nok være korrekt.Men tiden er avgjørende,og saksgangen er ikke snarlig,noe som blir en extra belastning for borgere og politi.
Behandlingstiden ved UDI er avgjørende for hvor snart innvandrere kan finne seg til rette.Vi kan ikke ha det slik at innvandrergjenger skal spre frykt blant oss.Dette må stoppes.
Nå er jeg litt spent på politikken som har med kriminelle ,og kriminelle innvandrere.
det må slås hardt ned på kriminalitet,og politi,domstoler,og kriminalomsorgen må få økte ressurser.Men vil det hjelpe?
Kriminalitetsofre;det bør opprettes et offer-og pårørendeombud.Ofrene bør sikres utvidet rettslig bistand og erstatning i samsvar med påført skade.Dersom den kriminelle ikke selv kan dekke skadene ,bør staten forskuttere betalingen og kreve denne inn igjen fra den kriminelle.Slik unngår man ytterligere belastning for offer.
Til syvende og sist er jeg enig i punktene som er skissert opp over.
Øyvind heian i Norgespatriotene er en lovlig politiker som stiller til valg i år.Politiet unnlot å beskytte han når innvandrere,blitzere,sos rasisme og andre angrep han på stand i oslo i juni. Så yttringsfrihet i Norge har man KUN hvis det er politisk korrekt det man vil si. Eller er det lov å slå politikere i landet nå som ikke man er enig i? Kan jeg banke opp Stoltenberg og kristin Halvorsen neste gang de skal holde tale uten at politiet blander seg??

Exclamation_desat_24

Det er noko FrP ikkje har teke med i budsjettet sitt, nemleg den negative konsekvensen av å redusere neringfstøtta. Feks. landbruk. Bøndene er grunnlaget for den største industriverdiskapinga i Norge i dag på fastlandet. Berre Oljen gir meir verdiskaping. Med FrP sitt landbruksbudsjett vil produksjonen falle dramatisk, og den industrielle produksjonen likeso. Dette blir tilbakevist av FrP, og det er berre pga. manglande evne til å sjå konsekvensar av eigen politikk som gjer at budsjettet til FrP går i hop.
Industiren si verdiskaping basert på landbruket er 150 milliardar.

Exclamation_desat_24

Jeg har allerede kommentert det forrige innlegget ditt som går ut på det samme som det siste, så jeg ser ingen grunn til å gjenta meg selv. Når det gjelder FB, har jeg ikke gått gjennom hvor mange medlemmer de forskjellige gruppene som tar avstand fra Frp har. Jeg synes ikke det er spesielt interessant. Det er til syvende og sist stemmeseddelen som teller.
Her finner du politiets drapsoversikt for 2008, og her finner du SSBs kriminalstatistikk.

Exclamation_desat_24

I virkelighetens verden så har hundretusenvis av norske borgere ikke fått ta del i en demokratisk økning av velfærd og sosial/økonomisk trygghet og frihet!
Med de enorme olje inntekter og muligheter som Norge har hatt så fremstår innvesterings og fordelings politikken til de røde som uforståelig og umoralsk
i forhold til gjennomsnitts Ola og Kari!
Likeledes har våre eldre og syke opplevd en vekst i UVÆRDIGE forhold!
Vi har fra den røde siden blitt utsatt for en langvarig byråkratisk undertrykkelses kampanje.Byråkrat og korridor veldet har brukt mange midler for å nå sosialistisk målsetting om total kontroll og undertrykking av demokratisk deltagelse og følelsen av personlig egenværdi for alle!
Byråkratisk lov og regel velde,avgift og gebyr politik som snart bærer preg av tortur for de sosialt og økonomisk svakeste!
Selvfølgelig har bukken blitt satt til havresekken for å opprettholde og utvide dette “sosiale og demokratiske” tilbudet.
Herske teknikken til de røde har nådd nye høyder når det gjelder latterlig gjøring og uthengning av alle som har annen erfaring og mening enn det AP,SV og LO står for!Deres mål har alltid vært og vil alltid være at alle skal vokse opp med partibok og bare nikke når en (parti-broiler)lirker av seg noen floskler om arbeid for alle og lik rett til deltagelse.
Sittuasjonen for de svakeste i landet er ett resultat av kynisme,egoisme og mangel på empati i de rødes koridorer og parti kontorer!
Nå har jeg stillt meg med stompen bar her og da blir vel de sosialistiske deltagere i diskusjonen fristet til å ta pisken ut i dagslyset?

Exclamation_desat_24

Det er bare å ta avstand fra Robert Rydberg og alle hans meninger!

Exclamation_desat_24

Jostein Enlid
Ingen -“bør ta avstand” fra Rydbergs meninger-men tenke gjennom hva han sier.Gjerne også SE realiteten i dagens “velferdsnorge”.

Exclamation_desat_24

Hmmm, kammerat Jostein er til tross for sin antatte alder tydeligvis ikke en av de som “bygde opp landet”
Den sosialistiske politikkens tidligere “demagogiske” fremtoning har endret seg fra vondt til værre!Herske mentaliteten kommer til utrykk på sitt mest vulgære med person angrep,usynlig gjøring også av alle problemer som ikke direkte rammer den parti politiske elite eller deres fotsoldater.
Lykke til med valget!

Exclamation_desat_24

Robert og Anna Maria;Bare overse han!Han har ikke gjort annet i dette debattforumet enn å komme med en rekke giftige kommentarer,som er fullstendig useriøse da de ikke er bygd opp av troverdige argumenter.
Det må være svært ensomt i Lillestrøm,og de ser ikke ut til at han fikk så mye besøk da han bruker tiden til å argumentere på fjortisstadiet.

Exclamation_desat_24

:)
Er ingen problem å overse-er så langsynt at jeg ser LANGT forbi han ! Sansynligvis ser jeg nok lengre fremover en han.Håper han kommer etter :)

Exclamation_desat_24

Egentlig er det trist og sørgelig med mange av de eldre som er trofaste mot det som engang VAR en arbeider bevegelse OG sosial demokratisk bevegelse som bygde landet og løftet opp de svakeste!Jeg ber for at noen kan komme og fylle den rollen igjen! En ting er sikkert….det blir IKKE ap eller sv!!!

Exclamation_desat_24

Robert;For første gang er jeg helt uenig med deg.Jeg kan love deg helt sikkert at jeg aldri har stemt verken ap eller sv!!Men ap gikk i utforbakke den dagen Gro H.Brundtland inntok statsministerstolen,og slik har det fortsatt til dags dato.Mindre frihet,flere papirflytterjobber,og et regelverk som kveler enhver lyst om å starte egen virksomhet.
Jeg mener ap har hatt sine glansdager,men at politikken har endret seg så radikalt at gamle ap har flagget ut.
Det kunne jo skje et mirakel i ap og sv;)

Exclamation_desat_24

Jeg kan nok sette ting litt på spissen ja,men mot spillet i kulissene er det også nødvendig!Jeg har tom. stemt AP 1 eller 2 ganger, men slik det har utviklet seg de siste 20-25 år så virker den tanken skremmende pr. idag.
SV ser jeg som ett teatralsk og kynisk eksperiment av personer som ikke har klart å finne på noe mer fornuftig å holde på med!
Borgerlig styre har også skrekk eksempler…. Oslo som har utviklet seg til en jungel av rus og pervertert liberalisme!At “Homse” Lae er fornøyd med den bedriften bør ingen fortenke han i !Men pass opp, det er alltid rom for å gjøre det værre.
FRP burde nok moderere seg på enkelte områder og likeledes burde KRF (og evt. mikro Venstre)ta på allvor det som kalles demokrati og innse at de deres oppgave som FOLKEVALGTE først og fremst er å ivareta de ønnsker og behov som flertallet av nordmenn ønsker!Der ligger kanskje noe av kjernen til arrogansen og kynismen til de “folkevalgte”.Mye tyder på at de fleste sitter der kun av eget ønske og egen interesse!Dette da uavhengig av parti tilhørighet.

Exclamation_desat_24

Ja,frp må nok uansett moderere seg en smule om de skal få gjennomslag på enkelte områder.Det kommer jo som et sjokk ettter mange år nå med regelrytting og offentlige ran av nordmenn.Får du høre det lenge nok at milijøavgifter,og skatter er nødvendige så tror man på det.Det som forundrer meg aller mest er at ap-folk henger hatten på at frp vil ha både privat og off. helsetjeneste,og gir skrekkscenarier omkring dette,hvor de peker ut at folk vil få et klasseskille.Dette med off.og private helsetjenester eksisterer i dag,og blir også brukt.Grunnen for det er de lange helsekøene.Lurer på hvor mange som også tar kontakt med utenlandsk helsetjeneste,og betaler av egen lomme for å dekke sitt behov?

Annonse

Nye bilder